Jaa, det verkar nästan otroligt, även för mig, men vi har skaffat häst. Inte jag, utan vi. Hela familjen. Att jag och trollen skulle bli helt uppslukade av hästägandet är ju inte oväntat, men att älsklingen blivit det med, det förvånar mig. Men han är så glad i lilla häst-tösen. Häromdan var de ute i skogen och gick ihop. Det var mycket populärt, fast grimman jag köpt var för tjejjig eller nåt. Det står ”precious” på den. Så idag köpte han sig en egen grimma till hästen. Bara en sån sak!

Sommarrea på Hööks betydde även att Lilltrollet kunde få egna ridbyxor, vilket hon blev mycket lycklig för. Stortroll skulle få stövlar, men de var inget sköna så vi skippar dem. Det kommer fler reor. Till mig själv blev det ingenting, men det blev iallafall benreflexer till hästen. Bra att ha inför vintern.

Så, här är hon.

Sötaste hästen som finns. En svenskfödd Islandsmärr, jämngammal med Stortrollet. Stundtals ganska bitchig mot andra hästar men samtidigt snäll o go när man pysslar med henne. Lite lik sin matte med andra ord. Ett matvrak även hon, så visst har vi gemensamma egenskaper. Stadig skritt, stor trav, bra tölt men inte lika stadig som traven. Lättast för vänster galopp, fattar man höger galopp slår hon och skiftar till vänster. Jag vet inte om hon är femgångare och har passgången, men ska ta reda på det.

Med i köpet fick vi sadel, två träns, tre olika täcken, schabrak, massa borstar, reflexgrimma, två grimskaft och en hel trave med bra böcker. Plus lite annat som jag inte minns just nu. Hönät… Hon står kvar på ridskolan där jag o stortroll rider, det var där jag hittade henne i vintras. Eller om hon hittade mig. Jag blev iallafall tilldelad henne på en lektion. Det gick kanon den gången. Efter det tittade jag snett på alla som fick rida henne istället för mig. Efter en turritt i påskas var jag kär. Frågade om jag fick bli medryttare, det gick bra. Red flera gånger i veckan och allt gick jättebra. Även om jag gjort en inspektion av brännässlorna under kraftledningen en gång… Så när tjejen som ägde hästen bestämde sig för att sälja, och gav mig första tjing, började operation övertalning av maken. Som alltså gick hem. Nu närmast väntar ridläger för stortrollet, då ska hon såklart rida vår häst, men även sin gamla favvohäst. De är förövrigt halv-sysslingar, söttjejen här och trollets favvohäst. Samma farfarsmor. Senare i sommar ska jag rida två långritter om ca 4h i sadeln. Vem vet, nästa år kanske maken hänger med på de  ritterna. =) Lilltrollet vill börja rida även hon, men jag tycker hon behöver mer längd och styrka först. Så det blir ett års väntan och bara hänga med till stallet för henne. O så en del ”ponnyridning” såklart. Hästa-trollet må vara tjurig ibland, men hon ställer gärna upp för att låta minsta-matten få åka häst några varv runt paddocken.

Kan nog tänkas bli fler hästrelaterade inlägg här framöver…