Det är inte ofta jag kommer mig för att uppdatera här längre. Har inte så mycket skojj att dela med mig av. Men nu har det dessutom blivit en ny blogg. Trollcafeet är en matblogg där jag skriver sådana recept som JAG vill ha. Som inte följer nån viss mode-diet-sekt. Som kan göra både smal och onyttig mat. Men där jag även anger energiinnehållet i maten, fördelat på 100g, inte per portion. Just det där jag själv har saknat väldeliga. Det är hopplöst när energin är angiven per portion, jag vet ju inte hur stor en portion ska vara! Visst, en fjärdedel av det hela, men om jag inte vill äta så mycket då? Nej, energivärden ska anges per 100g, inget annat är tillräcklig noggrannhet. Ja, jag är petig!

På jobbet går det framåt. I våras avancerade jag till företagets andralinje för klientrelaterade ärenden. Jag har nu fått en ny roll där, som teamkoordinator för det teamet. Det beror helt på att min underbara vän och mentor MangO lämnar företaget, vilket inte är positivt för nån annan än han själv. Jag tror mig inte värdig att fylla hans plats, men jag ska definitivt göra mitt bästa! Jag har lärt mig att vara teamkoordinator av de tre bästa, MangO, Vera och Blue, så ribban är satt högt.

På pysselsidan har det varit väldigt lugnt ett tag. Älsklingen var i smedjan på Skördefesten, jag följde med och satt med min lampworking. Det var många nyfikna där som studerade mina pärlor. Kombinerade järn och pärlor en del, men inget som sålde. Ska nog lägga upp dem på Handunik.se istället och se om någon fastnar för dem där.
Pysselvännerna har jag inte träffat så ofta som jag önskat, men vi har precis bestämt oss för att försöka återuppta ett någorlunda regelbundet pysslande. Träffades i helgen i Majsans underbara stuga, då virkade jag på en halsduk. Nästa träff är planerad till Kasakitis’ kök, för julbak och godislagande. Kommer säkert bilder och recept på Trollcafeet.

Mina älskade troll växer o blir stora!
Stortrollet rider lektioner ihop med mig nu, hon är väldigt duktig. Vi har samma älsklingshäst, men hon får rida honom oftast. Till helgen ska vi ut på långritt, tre timmar. Då hoppas jag verkligen hon får rida Skillen. Även om jag gärna skulle rida honom själv är det bättre stortrollet gör det. Jag litar på att Skillen tar hand om henne åt mig, han är så härligt trygg. Stortrollet har även börjat spela saxofon, och tycks ha talang för det. Det går jättebra, och hon tycker det är helskoj. Utan tvekan värt massor, det märks att hon växer med kunskaperna.
Lilltrollet har hittat sin stora passion nu. Hon dansar! Kursen hon går är både jazz/show-dans och balett, men på tok för lite balett för trollets smak. Vi hoppas på att kunna hitta en renodlad nybörjarkurs i balett åt henne framöver. Det är kul att hon hittat något hon gillar själv. Hon har även fortsatt med att sjunga i GoDISS-kören och älskar det. Men även hon vill spela på musikskolan, även om hon inte vet säkert vilket instrument det ska bli.

Maken, som alltid varit negativt inställd till allt vad dans heter, har faktiskt ändrat sig! Jag har fått med honom att börja bugga, och han är suverän på det! Vi dansar var söndagkväll och motionsdansen med älsklingen är nåt av det bästa som finns. Det är en sån energikick att måndan bara rinner förbi, nästan utan att man hinner märka den. Men för att vara på säkra sidan vad det gäller positiv energi brukar jag även ta ett pass Zumba på måndaglunchen. Jag älskar att dansa, precis som lilltrollet.

Utöver jobbet, ridskolan, buggen och matbloggandet har jag även börjat simma regelbundet. Varje tisdag och fredag morgon avverkar jag ett antal längder. För det mesta simmar jag 20 min, det brukar betyda ca 600-700m, men ibland lyxar jag till och kör dubbla tiden. Personbästa hittills är 1000m på 30 min och 1300m på 39 min.