Natten till idag var det oväder. Vi vaknade av att det blåste och regnade nåt så inni. Eftersom ingen tänkt efter när de bygger hus här, går dörrarna inåt. Det betyder att när det vräker ner som i natt regnar det in. Golvet vid balkongen var plaskvått. Vi slängde på en handduk samt la upp datorladdaren o lite annat elektriskt som låg på golvet.

Fram på morronen märktes inte mycket av. Det var lite friskare vind och det verkade som om gräset återhämtat sig något. Men det mesta hade torkat upp. Jag var uppe vid 8 för att kolla väderprognoserna. De var eniga om nordlig vind de dagar vi är kvar, samt mer moln idag än kommande dagar. Vi bestämde oss för att ta en lugn dag idag. Eftersom alla var ganska trötta slöade vi lite längre innan vi bestämde oss för frukost.

Efter frukosten gjorde stortrollet klart sina läxor medan vi andra satt o läste. Därefter gjorde vi oss klara för en sväng på byn. Annelie tyckte vi skulle ta bussen till Plaka, men busstiderna var inte på vår sida så vi gav upp det. Det går inte lika många bussar nu när det inte är så många turister kvar. Istället käkade vi glass och strosade runt. Hittar fortfarande småbutiker som vi inte varit i förut.

När butikerna började stänga för siesta gick vi hem o började packa inför hemresan. Fick ihop en resväska klar och en annan halvfull. Det är fortfarande en hel del som vi inte har bestämt om vi kommer använda eller inte. När det som kunde packas var nere i väskorna bestämde vi oss för att gå till Lagada, den närmaste stranden. Även om vinden var lite kylig var det varmt och dumt att slösa bort en badchans. Stortroll kände inte för badande, så hon gick runt på stranden och kollade medan hennes föräldrar och syster tumlade runt. Det var inga vågor alls, istället roade vi oss med att snorkla. Det finns en sorts fiskar med silverfärgad rygg och ett vitt och svart band vid stjärtfenan. Dessa glänser som metall när solen skiner på deras sidor. De är dessutom inte speciellt skygga, simmar gärna med en när man snorklar runt. En annan sort är gul med svarta breda ränder, lixom tiger-randiga. De håller sig gärna lite djupare och jag ser dem därför inte så bra. Vi såg även nåt mal-aktigt som gräver ner sig i sanden. Det finns en del kul småfisk i stim som är väldigt snygga. Älsklingen såg en sorts plattfisk som la sig på botten och var helt sandfärgad, försvann helt mot botten. När jag snorklade runt på grunt vatten såg jag nåt eremitkräfte-liknande som bodde i en spiralsnäcka. Den var inte alls road av att jag ville ta upp den och visa för trollen, så jag slutade reta den. Även om den bara var centimeterstor viftade den med klorna, och jag ville inte bli nypt.

Till slut ledsnade resten av familjen på att jag kravlade runt i grunt vatten (jag ser ju så illa utan glasögon!) att de bad att få med mig hem. Motvilligt gick jag med på det, o vi gick tillbaka till hotellet o duschade. Det var dags för middag, så vi tog en sväng ner till Navagio, där Nikos jobbar. Som omväxling testade jag Souvlaki medan lilltrollet åt småfisk, stortrollet åt spagetti med sea food och maken valde Kalamari. Vi bestämde även att testa lokala ostpajer, samt att Annelie hade ringt Nikos och sagt att vi skulle ha grillad fetaost. Vi var ju proppmätta innan huvudrätten kom! Tillomed älsklingen, som varit emot fetaost tidigare, ansåg att den grillade var riktig smarrig.

Efter maten var det tänkt att vi skulle gå o kolla en keramiker som bara hade öppet på kvällarna. Men när vi väl kom uppför alla trappor var det såklart stängt. Istället gick vi ner igen till en smyckesbutik där jag tidigare spanat in ett armband i silver med emalj. Eftersom det är ett av få smycken jag inte skulle kunna göra bättre själv ville jag gärna ha det. Maken tyckte oxo om det, så jag fick det.

Trollen var leksugna, så vi hämtade Annelie och gick ner till en bar som ligger brevid en lekpark vid hamnen. Där tog vi en Irish coffee var, medan trollen lekte en stund. Som vanligt blev lilltrollet jättetrött, så pappa fick bära hem henne när vi gav oss hemåt.