Jag kommer från en lång tradition av att göra stora mängder julgodis, eller Götter som vi sa hemma. Eftersom jag inte äter choklad är det inte så många av de recept som morsan och mormor gjorde som jag tagit efter. Men en del har jag ändå modifierat och sparat. Samtidigt måste det ju testas nya saker. Förra årets experiment var habanerokolan som blev helt fantastisk! Kola med stark chili, det kan inte bli bättre. Trodde jag, men mer om det sen. Habanerokolan är enkel, man tar bara sitt favoritrecept på gräddkola o tillsätter habanero. Jag låter habaneron ligga och dra i grädden några dagar innan, eftersom smakämnena är fettlösliga. Sen åker grädde och stora bitar habanero ner i grytan tillsammans med honung, farin, smör och vaniljsocker. Kokas till minst 120 grader för den rätta segheten. Hälls upp på bakplåtspapper och får stelna. Skärs i bitar och packas in i papper såklart. De stora bitarna habanero fiskas upp och får stelna för sig själva. De kan ju användas som utmaning för den som tycker själva kolan är för snäll.

Men habanerokolan var som sagt förra årets succé. I år skulle jag ju testa nåt nytt. Hittade ett par recept på nätet, testade två. Först ut var puffkola. Jag följde receptet ganska bra, tidsangivelsen var såklart väl optimistisk, men jag nöjde mig med att ta upp den till ca 110 grader. Funkade perfekt, trollungarna älskade kolan. Eftersom den var snabb o lätt att göra kan det nog bli mer om den första tar slut.

Nästa test kallades rökig knäck. Där gjorde jag det vanliga misstaget att utöka receptet lite. Jag hade 3dl grädde hemma, det stod 2 dl i receptet. Ja, det ökar på tillagningstiden rejält! Sen tog jag nog en större slatt whisky än det skulle vara, det är svårt att avgöra var 0,75 är i ett mått som bara graderar ut hela deciliter. Ja, jag undviker onödig disk, gör inte alla det? Eftersom jag inte kan följa recept slaviskt så hade jag inte i mandel. Istället hade jag naturella cashew hemma, som jag hackade ner till knäcken. Vet att jag läst nåt knäckrecept med cashew tidigare, så det borde funka tycker jag. Ja, och mängden nötter är såklart större än den är i receptet, 3 msk förslår ju inte!
Hur blev då resultatet? Tja, det var värt att vänta på! Smeten stod väl och kokade väl en timme, kanske närmare två. Mer ändå kanske, jag kollade inte klockan. Termometern sa 130 när jag rörde ner nötterna. Det blev seg knäck, men jag vill ha den hårdare, så jag är inte helt nöjd där. Det kanske beror på att jag inte hade några formar utan hällde upp den som kola. Hade tänkt mig knäckbräck, men den var väl seg.
Men smaken! Jösses! Hela den runda fina rökiga smaken, som är vad jag allra mest älskar hos Laphroaig, finns med i den här knäcken. Nu snackar vi tidernas julgodis. Knäck är ju det bästa med julen, när den är hård och fastnar i tänderna iallafall, och om man då uppgraderar den med whisky, då kan det ju bara bli bättre. Kommer definitivt med på kommande års godislista!

Trollungarna har även varit hos sin farmor och gjort vanlig knäck (som är ovanligt hård, svärmors knäck brukar behöva bo i frysen), marsipangodisar och ischoklad. Det är ju tur trollen får göra sina chokladgrejer hos farmor, jag har väldigt svårt att tänka mig göra godis jag inte kan äta själv. Mandelmassegodis blev det dock även här. Med nougat, som funkar lika bra som smält choklad, eller kanske bättre. Om tiden tillåter blir det kanske nån vuxen variant av marsipangodiset oxo, med whisky eller konjak eller nåt sånt i mandelmassan. Det är ju två dar kvar…