För några år sen fick jag en krukväxt av svärmor. Minns inte hur det kom sig, kan varit så att vi pratat om hennes exemplar av samma sort. Det är en Bromelia, och jag är väldigt svag för det släktet. Så, jag fick en när hon planterade isär sin. Den hon haft har alltid varit väldigt ”hängig” och lixom strävat mot fönstret hela tiden. Jag funderade lite på det där, och bestämde att min skulle få bo under våra takfönster. Och det tyckte den om! Den har sträckt på sig o strävat uppåt utan dess like. Fem kraftiga bladrosetter blev det tillslut, och de har trängts i samma kruka hela tiden. Har läst att man inte ska dela upp bromelior förrens de börjat vissna. Och vissnar gör de efter att de har blommat. Min hade inga tecken på att planera nån blomning.
Tills denna veckan. Plötsligt dyker det fram högblad i samtliga bladrosetter! Nu blommar två av dem. Blommen är oanseliga små blå/gula blommor som hänger likt havreax ur högbladen. Därav det vanligaste svenska namnet, prästhavre.

 

Ja, och ingen gissade så ingen bryr sig väl, men svaret på förra inlägget var såklart whiskey.