För ett par veckor sen träffade jag en kär vän igen, en av de där jag träffar allt för sällan. Vi har ofta snackat om böcker, gillar båda deckare, så jag släpade med mig en väska med böcker på tåget. (Årstiden talade emot att köra tjugo mil själv…) Hade plockat ut ett gäng av mina favvoböcker, som jag tror han ska gilla. Här är listan, precis så som jag skrev ner den, med kommentarer:

  • Främlingars hus – Reginald Hill – Annorlunda deckarhistoria av en av mina favvoförfattare.
  • Offerlek – Mark Billingham – Egenligen tänkte jag du skulle fått med en som heter Sömntuta, men hittade inte den. Det här är en annan av mina brittiska favoriter.
  • En ovanligt torr sommar – Peter Robinson – En tredje brittisk favorit när det gäller deckare. O då snackar jag om författarna asså
  • Sjöjungfrun sjöng sin sång – Val McDermid – Just den här serien (detta är första boken) är nästan obehagligt bra. Är inte helt övertygad om McDermids andra böcker.
  • Dalen som dränktes – Reginald Hill – En typisk Hill-deckare. Finns massor böcker i samma serie, som kan läsas i valfri ordning. Tackolov, eftersom inte alla är översatta till svenska, o de har översatts i helt vansinnig ordning.
  • Till skogs – Tara French – Köpte den i en reaback o blev helt omkullsvept. Satt o läste en hel fredagkväll långt in på natten. Utspelar sig i Dublin. Jag läser uppföljaren nu.
  • Ramses, ljusets son – Christian Jacq – Inte en deckare, men mycket bra bok. Jag har alla fem böckerna om Ramses, om du vill låna resten sen. :)
  • Sjöfartsnytt – E. Annie Proulx – Jag hoppas du inte sett filmen, boken är så vanvettigt mycket bättre! En av de bästa böcker jag läst.
  • En visa för de döda – Patrick Dunne – En till deckare, oxo Irland. Väldigt mycket Irland. :)
  • Misterioso – Arne Dahl – Den första av böckerna om A-gruppen. Eg borde jag skälla ut dig för att du läst dem i fel ordning, det borde vara spöstraff på sånt… :P
  • En stjärna kallad Henry – Roddy Doyle – Återigen Irland, en fiktiv historia som kunde vara sann. Ett bokreafynd jag är stolt över.
  • Grabben i graven brevid – Katarina Mazetti – Jag har vägrat se filmen, eftersom boken är så vanvettigt bra. Vill inte bli lika besviken som med Sjöfartsnytt.
  • Kapten Corellis mandolin – Louis de Berniers – Oxo en sån där historia som man bara blir varm inombords av att läsa. Står på bästa-listan.
  • Barbarer – Jan Arnald – Mannen bakom Arne Dahl. Eller Arne Dahl utan psedonym. Utan tvekan en av de bästa böckerna jag nånsin läst. Var riktigt jävla rädd om den, jag har fått den signerad! *stolt* Definitivt ingen deckare, men en väldigt sällsam historia som är svår att lägga från sig.
  • Musselstranden – Marie Hermansson – Kan inte kategorisera denna, det är lite av en deckare, men samtidigt inte alls. Men jäääkligt bra.

En vecka senare träffade jag samma vän igen, och hans genomtrevliga fru, på en helt annan tillställning. Frågade såklart om han kollat böckerna, och vad han tyckte. ”Det var en himla röra, skulle tro att åtti procent har jag inte ens hört talas om!” Och han fick det att låta som nåt negativt! Jag fattar inte, att få en hel kasse böcker, där jag aldrig hört talas om de flesta, av en vän med bra boksmak, det skulle vara en våt dröm!

Så, Solis min vän, om du mot förmodan läser det här… SLUTA SURFA! Gå o sätt dig i soffan med en bok istället, det är mycket bättre tidsfördriv.

 

fotnot: När vi träffades den där andra gången ska det erkännas att han hade med sig en bok till mig att låna, i utbyte. Ska börja läsa den ikväll…