Stortrollet fick med en lapp hem om Skoljoggen igår. Tydligen ska alla ut och kubba på onsdag. O det var i princip allt som stod om joggandet, inget om hur långt de springer eller nåt sånt. Däremot var det tydlig info om att alla gärna fick ta med sig en ”springpeng” som skulle skänkas till Barncancerfonden. Och det stod mycket och bra info om vad Barncancerfonden gör. Väldigt behjärtansvärt på alla vis, jag kan tänka mig skicka med busfröt pengar för en sån sak.

Men.

Sen stod det även några ord om att en del av pengarna går till Svenska Skolidrottsförbundet, ”för att genomföra projekt och aktiviteter som förebygger ohälsa hos friska barn.” Lixom, jag har inget emot att de gör projekt hittan o dittan, men det är inget jag vill ge pengar till! Jag kan inte se varför mina pengar ska gå till att de skickar lärare på sadistkurser för att de ska lära sig att ännu bättre trycka ner de ungar som inte kan stå på händer eller slå frivolter. Eller för den delen lära sig att totalt ignorera när en elev bryter stortån på redskapsbrännbollen.

Så tyvärr. Jag får ta reda på barncancerfondens PG-konto istället, o skänka den vägen. Får väl skriva ”Skoljoggen” i meddelandefältet eller nåt. Men till insamlingen på skolan ger jag inget!