Valrossen kopierade en kul idé från nån av sina bloggvänner nyligen. Jag kan ju inte vara sämre än LeRözz, så jag kopierar friskt vidare. Här är en dagslogg från EBMFHs vardag…

05:49 -Vaknar till, konstaterar att lillskrutten ligger i min säng. Hmm, jag måste ha drömt att jag sa till henne att gå o lägga sig i sin säng. Jaja, tio min tills jag måste gå upp, försöker somna om.

06:00 – Klockradion går igång, stänger av den efter några sekunder. Knuffar på maken, så han ska vakna, o säger att han får gosa i lillskrutt medan jag går upp. Går på toa o börjar klä på mig.

06:06 – Säger till maken att kliva upp, går in till datorn. Linan är nere, ser på hans dator att den gått ner vid 01 ungefär. Muttrar lite, o ber honom dra igång ppp’n igen när han kommer in. Kollar mail o vädret. Ska bli skruttväder idag, upp mot 17 grader. Men ser bättre ut imorrn, upp mot 24 grader. Va gött att stortrollet ska ha idrott imorrn, då kan de säkert bada igen.

06:13 – Går ner o börjar ta fram frukost. Fil o müsli. Maken äter sin müsli med mjölk. Inte många ord som yttras, konstaterar att det var ett konstigt ljus ute, ser ut som det regnar men det gör det inte.

06:26 – Går upp för att väcka trollen. Lilltrollet ligger kvar i min säng, får väcka henne där. Hon är jättetrött, vill inte vakna alls, bara ligga på mammas mage o sova vidare. Lyckas få henne vaken tillslut.

06:40 – Kör upp stortroll o pappan från hennes säng, den av trollen som blir väckt av pappa får alltid sova lite längre. Tur det alternerar från dag till dag. Hjälper stortösen med sina kläder medan lillan är på toa, sen byter de plats o jag klär på lillskrutt. Hon vill inte ha jeans, men vädret säger att hon måste. Ser ut som en liten mintpastell i ljusblå jeans och rosa kofta. Jag borstar tänderna medan stortrollet letar efter en kofta som duger. Sen ner o hämta matlåda i frysen o ge katterna mat. De måste vara hungriga, tillomed den trasiga maten är uppäten!

07:01 – Ute i bilen, på väg mot jobbet. Lyssnar på P4, orkar inte med P3s jobbiga morronprogram. Kan det betyda att jag är gammal? Smällar man får ta i så fall. Funderar på vem som orkat gräva upp Orup/Glenmark ur skivarkivet, men tydligen så. O varför ger Elena Paparitzo ut musik, snacka om schlagervarning! Men så lyssnar jag ju inte på radion för musikens skull längre, jag är nog verkligen gammal ändå.

07:52 – Framme på jobbet, startar upp datorn o Notes, Firefox och Adium. I den ordningen. De startar dock i omvänd ordning, Lotus Notes är seeegt i starten. Konstaterar att vår webmail är nere igen, antagligen linan hemma som dykt igen. Skräp.

08:02 – Grannen påstår det tjuter från ett jack, jag går in o lyssnar. Det låter precis som en väckarklocka. Vid närmare letande identifieras det som en kvarglömd väckarklocka från tidigare familjeredaktör. Hur har denna klocka plötsligt fått liv? Ingen aning, men nu ryker batteriet så den slutar väsnas. Blir sittande o snackar en halvtimme.

08:30 Grannen måste gå på morronmötet, jag sätter igång o jobbar. Det vanliga mecklandet, nån som glömt sitt lösenord, allt funkar inte som det ska med Notes på den andra redaktionen osv. Telefonen ringer, allt är som vanligt.

10:00 – Drar med grannen ut till fikarummet, dumt att jobba för mycket. Fikar i en kvart eller nåt sånt. Fortsätter sedan den vanliga mecklandet.

12:22 – Inser att det är hög tid att äta lunch. Taco-röra från frysen, couscous o tevatten. Snabbt men gott, perfekt. Kastar i mig maten för att hinna göra några ärenden. Lagom tills jag ska gå kommer en av redigerarna, en tjurig man på snart 60 bast. Han har problem med nåt program o vill inte alls låta mig ha min rast. Men för en gångs skull står jag på mig, jag måste hinna med en massa saker.

12:35 – Först plockade jag upp de sista rullarna bomullsband från tygbutiken som ska stänga. När jag plockat de jag ville ha var det bara ca 25 rullar kvar, de fick jag på köpet. Sånt blir jag glad av! Synd att en så trevlig butik stänger!

12:44 – In på apoteket, köpa schampo till trollen. Hur smart är det att ha en Interflorabutik i samma entré som apoteket? Jag har inte ont av lukter, men alla blommor där är kväljande! De stackare som har ont av sånt lär ju inte ta sig in på apoteket…

12:53 – Iväg till TV-handlaren som inte är vad de heter, iallafall inte i den här stan. Tidningen jag jobbar för lämnade in en kamera för rep i maj, den har de nu kommit fram till har blivit stulen på posten. O posten har inte gjort sedvanlig polisanmälan förren nu, när vi börjar tjata. Så vi kan inte få en ersättningskamera förren den där stölden är erforderligt utredd, efter alla deras regler. Och jag bara undrar, hur mycket skiter inte jag i det? Vi lämnade kameran till den här butiken, jag ser det som att de ska ersätta mig. Vad som händer mellan dem o posten, det ger jag fan i. Men men, vi kunde få en ”lånekamera” iallafall nu. Den som vi antagligen då får behålla, eftersom den som posten supit bort inte lär komma tillrätta om det inte skett under hela sommaren.

13:05 – Tillbaka från rundan på stan. Gick snabbare än jag trott. Hinner skriva lite eget, för jag vill inte börja jobba för tidigt. Flex finns ju inte här. Men, jag måste väl ta tag i den där redigerarens gamla häck till mac. Där felet inte vill visa sig när jag står vid skrivbordet, såklart.

16:30 – Efter att dagen så sakteliga rullat på kommer jag ihåg att jag skulle beställa ut en bild åt morfar. Hans PROgrupp hade ju varit iväg på nån resa och en bild varit med i tidningen. Det klart jag ber Tuppen om hjälp med en sån sak. Han fixade till bilden så inte alla vithåriga tanter är helt utbrända, det blir så bra det går att få bilden.

17:03 – Packar ihop det som ska med till morgondagens workshop i NewsPilot, låser dörren till mitt kontor o lämnar jobbet. I bilen hem lyssnar jag på P4, om dragracing, men slår sen över till fånigt humorprogram i P3. De har dock den ovanligt goda smaken att spela ”Don’t you want me” med Human League, sånt händer inte ofta! Kör hem lugnt o fint, har nämligen rätt ont om soppa i bilen.

17:52 – Tankar på macken i byn. Försöker tanka där i möjligaste mån, för att macken ska få va kvar. UnoX anser macken vara för liten, så nu är det en fristående mack. Men den behövs, så vi gynnar dem i möjligaste mån.

18:01 – Full tank o drygt 700:- fattigare. Men om inget oförutsett händer behöver jag inte tanka förrens nästa vecka igen. Lyssnar på P3nyheter på vägen hem. De tar upp Peter Sunde, som inte fick lämna sina uppgifter innan Tingsrätten tog beslut. Varje gång jag hör om honom kan jag inte låta bli att tänka på att han, innan han blev mediakändis, en gång i tiden gick samma nätverksutbildning som jag. Fast då som Peter Kolmisoppi. Han var en riktigt rolig figur, bl.a drog han o hans polare Lussarn med sig en jättestor badleksak som döptes till Karne-valen, som hängdes upp i taket. På samma kurs gick även vännen Zero som tyvärr inte finns med oss längre. Cirkeln sluts genom att Peter nämns på radion samtidigt som jag passerar Zeros gravplats.

18:07 – Hemma, o stortrollet möter mig vid garaget. Vi pratar lite o går in, för att mötas av en jättelessen lillasyster. Hon hittade inte storasyster, som faktiskt gått bra mycket närmare vägen än vad som är tillåtet. Förmaningstal av både mamma och pappa, o så krama lillgos för att trösta.

18:25 – Kvällsmatsdags. Rostat bröd med ost och marmite. Yummie!

19:07 – Stortrollet ska ta skolfoton imorrn, så nu måste hon bli fin. Och fin innebär att hela håret ska flätas i små inbakade flätor, så det är riktigt krusigt imorrn. Det tar tid och är jobbigt värre.

20:04 – Flätorna klara och nerblötta. Katterna inropade, nu ska bara trollen tjatas i säng.

20:09 – Båda trollen har lagt sig, det gick snabbt o lätt idag! Otroligt. Stortrollet har valt en klänning till imorron. Gonattkramanden och -pussanden. Bimbokatten är på plats i stortjejens säng, då sover de nog snart.

20:13 – Sitter vid datorn o surfar. Snackar lite med käre maken, diskuterar domen mot konstfacksbruden o hur mycket dagsböter egenligen innebär.

20:37 – Konstaterar att jag gissat rätt på geografifrågan på SJKs forum, o lägger upp en ny bild.

21:10 – Lessnar på datorn o sätter mig o virkar istället.

21:43 – Lägger ner det som ska bli en matta, och går och lägger mig. Läser vidare i Arne Dahls ”Himmelsöga”. Jag började läsa igenom hela serien om ”A-gruppen” igen på semestern, nu är jag på tionde boken av elva.

22:12 – Släcker lampan o somnar strax därefter.