Smyckestillverkning

Jag har totalt fastnat i pillandet med pärlor, motringar, hattpinnar, klämpärletänger och lås. Tyvärr använder jag inte speciellt mycket smycken själv, men det är sååå kul att göra. Långa pärlhalsband frestar mig inte så, men det finns ju så mycket annat. Jag har gjort en massa hängen till en fotlänk, snabbt o smidigt o lätt att variera. Min senaste favorit är dock starkt förknippad med pysselfavvisarna på plats två och tre. Jag snackar om markörer. När man virkar amigurumis behöver man en markör för att veta var varvet börjar. Samma sak när man stickar på rundsticka, det är tji att veta var man är när man stickar i ett lurvigt garn. Då är det perfa med en markör. Ofta ser man virkmarkörer med klolås och stickmarkörer som består av en fast ring. Men jag vill ha samma markör till båda sorters pyssel, och gör istället mina efter modellen ”läkring”. Lätta att öppna för att fästa i virkningen men funkar även fint att hänga på stickningen.När jag virkade min sjal behövde jag femton markörer, eftersom det skulle minskas på femton ställen vart varv. Det satte fart på fantasin. Jag testade några olika modeller, och insåg att markörer med bara en krok lätt ramlar ur. Markörer med klolås är pilliga att öppna när man är nagelbefriad. Men markörer av läkringar eller brisyrringar hängde kvar bra och var lätta att flytta. Helt klockrent. Så nu har det blivit ett antal sådana.

Det är sååååå himla roligt att sitta och pilla ihop ett snyggt hänge. Men det krävs en del i utrustning. Jag vill inte tänka på hur mycket pengar Slöjddetaljer tjänar på mig. Men, deras tång-set är riktigt bra, kan rekommenderas. När det gäller inköp av pärlor och andra detaljer är det dock Tradera och Ebay som gäller. Man kan hitta många fina fynd till bra priser om man bara har tid att rensa bort allt man inte vill ha. Eller så gör man sina egna pärlor och hängen i cernitlera, om man kan. Trollen har gjort pärlor åt mig, det är nog de finaste pärlorna i mitt lager!

Det finns bara en nackdel med att pyssla smycken. Iallafall för mig som nästan aldrig bär andra smycken än de käre maken gjort till mig. Var ska jag göra av alla mina fina alster? De kan ju inte bara ligga i en låda och skämmas. Jag har gjort hängen och gett till mina två svägerskor, ihop med en fotlänk. Men jag vet inte om de vill ha fler. Jag har gjort markörer till Kas o Majsan. Men de vill ju oxo få göra sina egna. Så nu lutar det nog åt att jag kommer lägga ut markörer på Tradera i höst. Inte för att tjäna pengar på dem, utan för att kunna motivera att få göra fler!

favvispyssel1

Fyra olika varianter av markörer. Överst med brisyr-ring, fjärilen och löven med olika varianter av läkring. I mitten ett litet hänge med klolås.