Virkning

Virkning var nåt jag gjorde i mellanstadiet, tyckte var tråkigt o inte ville fortsätta med. Nån gång i 20-årsåldern fick jag för mig att ge mig på det igen, o skulle virka en väst efter ett mönster som min gamlamormor alltid gjorde. Det blev ett halvt bakstycke, sen lessnade jag. Virkning var inte roligt alls!

Men, så satt jag och surfade runt på Drops o letade efter nån kul sjal att sticka i sommar.  Jag hittade en, men det visade sig vara virkad. Jag ögnade dock igenom mönstret o konstaterade att det var två sorters maskor hela tiden. Luftmaskor och fasta maskor. Luftmaskor visste jag att jag kan, o av nyfikenhet kollade jag upp fasta maskor. Jodå, de kan jag oxo. Okej, virka kanske kunde gå ändå då. Jag skrev ut mönstret för att fundera vidare. Några dagar senare pratade jag i telefon med Hobbes. Jag och lilltrollet skulle åka till Göteborg över dagen, o det fanns viss chans att Hobbes skulle vara där. Tyvärr, hon var istället i Stockholm, men vi blev sittandes o prata en stund ändå. ”Virkar du?” frågade Hobbes. ”Njae, alltså, jag funderar på att lära mig…”svarade jag lite vagt. Då berättade Hobbes att på SFbokhandeln i Göteborg fanns boken ”Virka amigurumi” kvar, den var slut i SFbokhandeln i Sthm. ”Åh, de är sååååå sööööta de där små virkade sakerna, jag bara måååååste ha den boken! O så är den faktiskt skriven av en svensk tjej, det är värt att stödja, bara det.” utbrast Hobbes lyriskt. Och eftersom SFbokhandeln var ett självklart stopp i Göteborg, så tänkte jag iallafall kolla upp den där boken. Så det gjorde jag. O Hobbes hade rätt, boken var bara helt underbar. O jag hade ju tänkt lära mig virka ändå. Så jag köpte den, den var inte så dyr, inte så tung, o gjorde därför inte så ont i vare sig plånbok eller ryggsäck. Dagen efter Göteborgsresan fick jag ett SMS från Kas. Hon hade varit på SFbokhandel i Stockholm, och hittat en bok med små virkade monster. Hmm, jag började ana en trend, nånting ville få mig att fastna i virkandet! Så vi bestämde att det var dax för en pysselträff snart igen.  Majsan och Fjalar kontaktades, och vi bestämde en träff hos Majsan. I väntan på denna träff började jag virka på min sjal. Tyvärr fick Fjalar förhinder i form av sjuk son, men vi andra tre satt runt Majsans köksbord och virkade. Jag hade hittat ett mönster på en Hallo Kitty på webben, och lovade i ett svagt ögonblick stortrollet att göra en sån. Så medan Majsan virkade en ursöt liten mus från min bok virkade Kas en riddare och jag en kattskam. O det var jättekul! Och även sjalvirkandet var roligt, om än mer utdraget. Men den blev jättebra, och stora trollet ville ha en hon med. O då ville såklart lilla trollet ha en med. Så nu är det virkning som gäller hemmavid. Pågående projekt är en Möbiussjal. Jag har ett mönster på en poncholiknande sak ligger o väntar, jag har lovat trollen varsin halsduk innan vintern, jag ska göra en monsterruta till filt, av vovvegarnet vi har liggande, jag ska göra fler amigurumisar och jag har såklart köpt fler virknålar! Jag har även funderingar på att göra en virkad plastmatta, av gamla plastkassar. Kanske ett underlägg att ha i garaget? Med en leaper på, så klart. Jag tror det skulle kunna kvala in på nördpoängslistan.

favvispyssel2

Min virkade axelvärmare. Stortrollet har en i petrol-blå och lilltrollets är såklart lila.

Runners up

Som jag skrev har det varit svårt att välja ut vilket pysslande som är roligast. De som inte placerade sig men var nära, utan inbördes ordning:

  • Decopage
  • Pysslande med trollen
  • Brodering
  • Pärlbrickor