Så har det gått ännu en vecka, det går så fort! Varför är inte veckorna så här snabba resten av året? Vi har under denna veckan hunnit med följande:

  • Trollen har sovit tre nättar i semesterstugan. Första natten sov de inte så länge, de kom in vid 06 o började leka. Då hade de varit ute o lekt ett tag innan. Mycket trötta tjejer senare på dan. Andra natten kom de in vid 02, de frös sa de. Tredje natten var de rejält påpälsade. Flanellpyjamas med joggingbyxor och tjocktröja över. Och tjocka sockar. Plus sovsäckar och filtar. Men då sov de till 09 iallafall, o hade lättat en hel del på kläderna innan de kom in. Modiga trollen, jag tror inte jag sov ute själv med kompis när jag var 6 år! Definitivt inte innan jag fyllde 4!
  • Mina virknålar och rundstickor kom på posten. Bättre än jag väntat mig, t.o.m olika färger på plastbanden på rundstickorna. Sancka om traderafynd!
  • LillTrollet och pappsen gjorde en utflykt till det lokala fågelträsket. Utan kameror men med festis.
  • Stortrollet simmade mer än 10 m i poolen. Med armkuddar, men de är bara för att det ska kännas bra. Sedan hoppade vi groda i poolen så det gick värsta vågorna. Buskul!
  • Vi har gjort pärlor och hängen i cernitlera. Nu måste de bara monteras till smycken.
  • Campingen är avklarad. Två nätter på vår favvocamping ungefär fem mil hemifrån. Regn andra morgonen, men det höll upp så vi kunde packa o riva utan regn. Annars jättebra väder. Vi badade, paddlade och grillade korv. Paddlade till den närliggande byn och kollade på slussning och käkade glass. Precis det som är viktigast på semestern!
  • Fascinerades av tyska turisters frukostvanor. De skalar gurkan men tvekar inte att duka fram båda HP-sauce och tabasco till frukost. Hmm…
  • Köpte ännu en kakbok. Ett gäng recept på bröd o kakor som bakas i långpanna. B.la nougatkakor minsann! Måste testas med det snaraste, bara jag köpt hem nougat. En del andra intressanta saker oxo, måste testas. Men först nougatkakor!
  • Började skapa ljuslyktor av ballonger och servetter. Det var betydligt kladdigare än jag trodde. En sak som inte nämns i beskrivningen är att det droppar lätt lim från ballongerna. Bra att tänka på, så man slipper torka decopagelim över hela parketten.
  • Läst om de tre första av Arne Dahls A-gruppenböcker. Han är en så oerhört bra författare att jag får rysningar på ryggen. Ett sånt sätt att hantera språket, jag blir helt matt. Jag har läst alla böckerna allt eftersom att de kommit ut, men det här är första gången jag läser dem i följd. O jag önskar att jag börjat tidigare under semestern, så jag hade hunnit med alla elva. Sen måste jag definitivt läsa om Barbarer också. Samme författare, fast då under hans ”rätta” namn, Jan Arnald.
  • Katterna har fått vara ute mer o mer. Men de gillar inte regn. Speciellt inte mattekatten. Han gömmer sig fortast möjligt och vill inte ens komma in när jag lockar. Blänger bara på mig som om han tycker jag borde sluta spola vatten på honom. Bimbokatten vill bara gå in genom altandörren när det regnar, tydligen är det hennes ”door into summer”.

Kvar att göra:

  • Liseberg – troligen torsdag 6e
  • Byfest i grannbyn – lördag 1e
  • Träffa favvokusinen – kanske onsdag 5e
  • Svärfars 60årsdag – lördag 8e
  • Lämna in bilen på jagga-verkstad – tisdag 4e