Under de senaste somrarna har familjen haft en pool på gräsmattan. Den har gått under namnet ”jättestora poolen” eftersom den trots allt var 3.5 m tvärsöver. Ja, vid basen alltså. Det var en flytringspool, dvs den hölls uppe av en uppblåst luftkudde. Diametern vid ytan var ca 2.5 m, så det gick att ligga och flyta lite. Djupet var kanske 50 cm, så det blev inte jättemycket vatten. Räckte dock till när det skulle fyllas, vi tömde brunnen nån gång.

Men, så blev jättestora poolen kvarglömd ute i höstas. Visserligen tömd, men det regnade ju i nytt vatten. Och den var en bra is att ställa islyktor på i vintras, men den var inte frestande att göra i ordning i våras. Istället bestämde jag och mina töser att det var dags att uppdatera poolen till nästa storlek. Jag hade tänkt skaffa en rampool direkt, de verkar på alla sätt bättre. Men, så var det ju det där med pengar. Snålheten bedrar visheten gång efter annan. Jula hade en pool på sin outlet, 999:-. 13 kubik, det var ju 10 mer än i den gamla. Okej, skulle ta tid att fylla, men… Jodå, jag köpte den! Flytringspool, men billigare än jag hade tänkt behöva lägga ut, jag var nöjd värre!

julapool

Tills vi började packa upp den hemma. Attans tunn plast var det. En fog tvärs genom botten. O den visade sig såklart läcka. Fick laglappar från Jula kundtjänst. Lagade det hål vi hittat i skarven. Började fylla. Konstaterade igen att det läckte, men det verkade vara väldigt lite, några deciliter per dag. Vi bestämde oss för att ignorera det. Tömde brunnen två gånger, men tillslut var det ju en del vatten i poolen. Dags att koppla in pumpen. Som var trasig. Trots att vi varit ytterst försiktiga med lådorna var det en rejäl spricka i plasthöljet där vattnet rann ut. Måste varit redan från butiken. Men, vi hade ju kvar pumpen från den tidigare poolen, den fick gå i bruk igen. Och så var det badklart. Lagom till att stortrollet började simskolan. Helt underbart, hon lärde sig saker på simskolan på förmiddagen och låg sedan i poolen o tränade hela eftermiddagen. Hon har blivit väldigt mycket säkrare och modigare i vattnet i år. Men. Även om den tidigare poolen, numer benämnd som ”den lille poolen”, hade stått bra och slätt, så ansåg Julapoolen att det lutade. Det går inte att se att det lutar, vattenpass på en planka på marken säger att det är plant, men poolen kantrade mer och mer. Själv tror jag mer på att det var den tunna plasten som inte stod pall för vattentrycket. Och rätt vad det var rann vattnet över kanten. Akut uppstöttning, barnens rutchkana fick stötta emot, i spänn mot hallonlandet. Så vi kunde bada några dagar till. En sommarfest inleddes med att Kas, Svalefru och jag satt i poolen och snagglade medan resten av sällskapet tände grillen och lagade mat. Det är så det ska vara, men utan skräcken för att allt vatten ska rinna ut. Så jag insåg att jag måste göra nåt, en ny pool måste inskaffas!

Den här gången fick det bli en rampool, som jag tänkt från början. Jag gick dock upp en storlek till. Den nya jättejättejättestora poolen är 122 cm hög, 549 cm i diameter och skall kunna rymma 23 000 liter vatten. Den monterades upp lagom till att sommaren lämnade landet, men vi hoppas på mer värme snart. Jag hade tänkt köpa modellen mindre, den som motsvarar Julapoolen, men eftersom priset hade sänkts på denna blev det helt enkelt maxstorlek på pool nu.

rampoolDet var inte helt lätt att få hem poolen. Köpte den på samma ort där den lilla tidningen ligger. Trodde optimistiskt att den skulle gå att lägga i baksätet på bilen, men lådan var större än jag trodde. Tydligt längre än bilen var bred. Blev till att köra skruttibangbil dan efter för att få hem det hela. Fick som tur var hjälp av Grannen, min kära kollega på familjeredaktionen. Med gemensamma krafter baxade vi in den tunga lådan i 245an. Väl hemma behövde säck-kärran pumpas för att orka med att köra ner poolen till rätt plats i trädgården. Det visade sig att grossvikten var 101 kg enligt lådan, inte undra på att vi fick slita för att få den i bil!
Svärsfar har en lös vattenpump som vi lånade och pumpade över vattnet från Julapoolen till den nya. Tur det, för eftersom rutchkanan hindrade den från att kapsejsa åt ett håll var den nu på väg åt ett annat. Äkta Jula-kvalitet, två veckor var den uppe. Men nu är den tom och vattnet är knappt halvmeterdjupt i rampoolen. Vädret hjälper oss att fylla i mer, det spöregnar, men vi lär väl få tömma brunnen några gånger till, för att få det badbart. Eftersom trollen inte är så stora ännu kommer den inte bli helt fylld i år, då skulle ingen av busfröna bottna.