När man trodde att vinterns influensaperiod var över, och att vi hade klarat oss, då slog den till. Käre maken har legat för ankar hela veckan. För egen del slog det till i torsdagskväll, med en rejäl ökning under fredagen. Idag har jag knappt orkat röra mig. Typiskt, när det är underbart väder, och perfekt pulkaföre. Men, busfröna har varit ute själva och pulkat i trädgården, med några påknuffanden när jag hämtade in tidningen. De var inte ute så länge, eftersom båda själva är lite småförkylda. Storan är hes o lillan snorig.

Så. vad gör då tre förkylda töser på alla hjärtans dag? Pysslar, det klart! För ett tag sen kom jag över en pysselsats till en ”hjärtgardin” på Tradera. Filthjärtan som skulle träs på band. På tok för lite band, så jag köpte mer i veckan. Och vi drygade ut med lite hjärtformade pärlor. Den är inte helt klar, men mer än halvvägs. När den blir klar imorgon (för det räknar jag kallt med att den blir) kommer jag ta kort på den och lägga ut här.

Far i huset har däremot spelat gitarr. Jag fick honom att iallafall temporärt överge Leonard Cohens ”Hallelujah” till fördel för Dubliners ”Fields of Athenry”. Gitarrspelet blir klart bättre och bättre, frågan är om han inser det själv. Musikaliteten har smittat av sig på stortösen som fick en ukulele i julklapp och som envist tragglar med det besvärliga A7-ackordet. Dels låter det inte helt rätt, dels är det svårt att byta ackord snabbt. Men hon tränar och lär sig lite bättre för var dag.

Kvällens fråga; kan man göra Hot Whisky på Mackmyra, eller är det synd och skam på bra virre? Vi har slut på Jameson, som annars är standard till medicin. Har å andra sidan ingen citron eller kryddnejlikor heller, så en vanlig kall whiskey kanske funkar lika bra som en halvgjord het.