Varning för gnäll…
Jag har ont. Det är synd om mig. Jag är gnylig o antagligen totalt outhärdbar. Fast familjen är snälla o tycker synd om mig, när jag gnyler. Orsaken är en knöl på min vänstra käke. Och innan alla börjar hänvisa till käftis vill jag bara påpeka att jag gick till vårdcentralen istället. Det är billigare att de skickar mig till käftis än att käftis tar full besöksavgift för att säga att jag ska gå till läkarn. Ja, jag är snål! Iallafall, läkarns första teori var spottsten. Tydligen sitter det spottkörtlar på sidan av underkäken, o i dessa kan det bildas nåt som kallas spottsten. Ungefär som en njursten antar jag, fast i ansiktet. Finns väldigt lite om detta på Google vad jag kunde hitta iallafall. Läkaren skrev ut penecilin och voltaren, det sistnämnda mot smärtan. Placeboeffekten är stor hos Voltaren, det räckte med att jag visste jag hade recept på det för att smärtan skulle minska. Praktiskt! Han skulle även skicka remiss till Öron/Näsa/Hals för undersökning och bekräftelse av spottstenen.
Idag ringde dock läkarn igen. Han hade funderat vidare, och var nu mer inne på att det inte är en spottsten. Det är nog ett inflammerat muskelfäste som är svullet. Jag skulle fortsätta med penecilinet och om det inte blev bättre på några veckor skulle jag höra av mig igen. Likaså om det blev värre. Men det kan ta några veckor om det är ett muskelfäste. Men eftersom det var det han trodde mest på nu skulle han inte skicka iväg remissen till ÖNH.
Så, jag kan väl räkna med att vara gnällig o ynklig och ha ont några veckor till. Så länge det inte svullnar mer kan jag väl stå ut, antar jag. Och blir det för ont så får jag väl ta en sån där tablett. Men jag hoppas klara mig utan.