Der A-mann nämner ofta att han inte är helt nöjd med sina kollegor på The Boring Store. Jag vet vad han pratar om…

Vid fikarasten på den lilla tidningen kom vi in att prata om folk som luktar illa. Jag kom då att tänka på en kollega jag hade när jag jobbade i Dublin. Vi jobbade för ett företag som påstod deras namn stod för ”compabillity and quality” vilket var två lögner.
Hur som helst, när jag hade jobbat där nån månad började det en ny kille på teamet. Han satt i ”båset” brevid mig, och vi brukade småprata lite. Han var skum, men ganska trevlig ändå. Men mest skum.
Till saken hör att Irländska hus ofta har en totalt underdimensionerad varmvattensberedare. Jag bodde då i ett hus som jag delade med tre Irländare. Varmvattenstanken där räckte inte att fylla upp badkaret när jag skulle bada, det blev kallt halvvägs. O då vet ni som känner mig att jag fyller upp ett badkar rätt bra med min kroppshydda. Det blev att bada kylslaget o duscha iskallt. Då hade ändå ingen annan duschat innan mig den kvällen. På morgonen var det inte poppis att jag duschade, jag gick ju upp några timmar innan de andra. (Mitt jobb började 7, taxin kom 6;30, jag gick upp vid 6) Alltså gällde det att försöka få duscha först på kvällarna. Det var närmast kört, och Evonne blev jättesur om nån hade tagit varmvattnet för henne. Så jag brukade ta med mig handduk o duschgrejor till jobbet (Q för kvalitet, remember) för att duscha i omklädningsrummet till gymmet. Himla smidigt.
Tillbaka till min skumme kollega. Han flyttade in i ett hus i närheten av där jag bodde, o vi delade ofta taxi till jobbet. Redan första veckan insåg jag att hans house pals verkade ha monopol på duschen där. Kollegan luktade. Och det blev värre. Och värre. Till slut var det nästan svårt att sitta brevid honom på jobbet. Men man är ju lite finkänslig o vill inte såra, så jag försökte hinta lite fint om att man ju kunde duscha på jobbet, det gjorde ju jag flera gånger i veckan. Antingen på lunchen eller efter jobbet. Hintarna bet inte. En dag hade vår team leader stått o diskuterat en sak med mig, och jag såg att hon rynkade på näsan flera gånger. Till slut nickade jag bara mot kollegan. Team leadern tog helt sonika tag i honom, sa åt honom att gå direkt till duschen, o se till att byta kläder till nästa dag!
Man kan ju tro att en sån sak skulle få honom på bättre tankar. Inte då! En vecka senare var det samma sak. Vår TL sa att jag skulle säga till henne när det blev för illa, men jag härdade ut. Det var dock andra som sa till ibland, med samma resultat, killen fick en utskällning o skickades till duschen. Värst blev det när han hade skaffat flickvän! Hon måste dels ha haft fel på luktsinnet, dels varit bra desperat. Men, antagligen var hon väldigt attraktiv i hans ögon, men höll på sig, för under den tiden stank han värre än nånsin! Det var inte bara svett o skitiga kläder det osade, det var både det ena o andra annat oxo! Tack o lov för mig blev vi omflyttade på kontoret i den vevan. Stinke satt inte längre brevid mig, men brevid en annan kvinnlig kollega. Hon berättade ofta för vår TL. Till slut gick det överstyr o killen fick sluta. Istället började det en annan kille, lång o kraftig, men väldigt rolig. Verkade helt okej. Och ren!
Dan efter fick jag ett mail från min kvinnliga kollega; ”Jag tror vi har fått in en ny Stinke!” Det luktade, fel, STANK, svett igen. Kollegan såg knäckt ut. Tills den kraftige nye killen gick på lunch, men stanken satt kvar. Vi tog det med vår TL. Hon började kolla runt. Det visade sig vara STOLEN. Stolarna på företaget (Q för kvalitet!) var av plast. Nån vävd plastsits och hårda som attans. Men lär ha varit svindyra, så det gick inte att få nåt annat. Inga nackstöd heller, så man var rätt stel i nacken… Men iallafall, Stinke hade lyckats pränta in sin stank så till den milda grad i stolen, att det var den som luktade när den blev lite varm. Dvs när nån satt i den. TL ringde direkt på facilities som fick byta ut stolen o ta ner den för decificering. Senare hittade vi även en plastkasse med en möglig handduk som stinkaren hade lämnat kvar.

Guldstjärna till den som kan säga vilket land min stinkade kollega kom från.