Mitt första egna virkmönster! Och naturligtvis delar jag med mig av det till alla som är intresserade. Gratis är gott.
Ett generiskt mönster, som passar till alla sorters garn, använd bara en virknål som passar garnet.

Varv 1: Lägg upp luftmaskor, så många att det räcker runt underarmen på den som ska ha handledsvärmaren. Antalet maskor skall vara jämnt delbart med 3, minus ett. Slut till en cirkel med en smygmaska.

Varv 2: Virka tre luftmaskor och gör sedan en dubbelstolpe i den luftmaska som smygmaskan gjordes i.

Hoppa över två luftmaskor och gör två dubbelstolpar i nästa luftmaska. Upprepa tills det är två luftmaskor kvar.

Gör en smygmaska i tredje luftmaskan och slut varvet.

Varv 3: Gör tre luftmaskor. Vänd arbetet och virka åt andra hållet. Virka två dubbelstolpar i mellanrummet mellan det tidigare varvets dubbelstolpar. Avsluta med en smygmaska i tredje luftmaskan för att sluta varvet.

Upprepa varv 3 tills handledsvärmaren har önskad längd fram till tumgreppet.

Tumvarvet: Gör tre luftmaskor. Vänd arbetet och virka åt andra hållet. Virka två dubbelstolpar i mellanrummet mellan det tidigare varvets dubbelstolpar, precis som förut. Där tumhålet skall vara görs ingen dubbelstolpe, istället virkas tre luftmaskor. Fortsätt sedan med dubbelstolpar varvet ut. Avsluta med en smygmaska i tredje luftmaskan för att sluta varvet.

Sista varvet: Gör tre luftmaskor. Vänd arbetet och virka åt andra hållet. Virka två dubbelstolpar i mellanrummet mellan det tidigare varvets dubbelstolpar. Vid tumhålet görs två dubbelstolpar i den mittersta av de tre luftmaskorna. Avsluta med en smygmaska i tredje luftmaskan för att sluta varvet.

handled

Grannens handledsvärmare. Virkad i ullgarn med virknål stl 6.

OBS! Storleken på tumhålet kan behöva justeras om man använder ett tunt garn, där ett varv inte blir stort hål nog. Det är upp till läsaren att kommentera med hur detta löses snyggast då.